XAIKOY

Standard

haikou.jpg

Το Χαικού είναι ένα ποιητικό είδος που έχει τις ρίζες του στην Ιαπωνική ποίηση και αποτελείται απο 3 στίχους 17 συλλαβών συνολικά .

· 5

· 7

· 5

Ο κατ’εξοχήν εκφραστής αυτης της ποίησης που άνθισε στην Ιαπωνία τον 17ο αιώνα θεωρείται ο Ματσουο Μπασό (1644-1694).

Ενα απο τα πιο διαδεδομένα ποιηματα του έιναι το ακόλουθο:

Η παλιά γέφυρα

ένας βάτραχος πηδά

ήχος του νερού.

Στην Ευρώπη πρωτοεμφανίζεται στις αρχές του 20Ο αιώνα.

Εζρα Πάουντ, Μπόρχες, Αλλεν Γκινσμεργκ, Τζακ Κέρουακ, Οκταβιο Πάζ και άλλοι ποιητές εκφράζονται και επηρεάζονται απο το Χαικού.

Είναι το σχήμα ενός στοχασμού τόσο απόλυτα απλού και χαριτωμένου, που το μετατρέπει σε ρίγος, ψίθυρο και σε άρωμα πνοής ζεφύρου…” Paul Valery

Στην Ελλάδα το 1940 ο Γ Σεφέρης στην ποιητική του συλλογή «Τετράδιο Γυμνασμάτων » περιλαμβάνει με τον τίτλο

«Δεκαέξι Χαικού»

ποιηματα επηρεασμένα απο αυτό το είδος.

Παραθέτω εδώ δύο απο αυτά:

Α

Άδειες καρέκλες

τ’αγάλματα γύρισαν

στ’άλλο μουσείο.

Ε

Τα δαχτυλά της

στο θαλασσί μαντήλι

κοίτα.κοράλλια 

Την πρώτη ανθολογία ελληνικών χαικού επιμελήθηκε το 1996 ο ποιητής Χρήστος Τουμανίδης

(Ανθολογία Ελληνικού Χαικού,εκδ.Δελφοί).

Κατά την γνώμη μου, Xάικου είναι ένα σύντομο ποίημα με καθορισμένα όρια που ωθεί την ποιητική έκφραση σε τέτοια πυκνότητα,λιτότητα και αφαιρετική διαύγεια ώστε να συμπυκνώνει το νόημα του κόσμου στο σύμπαν των 17 συλλαβών.

Είμαι πολύ ευτυχής ,φίλοι μου, που μου δίνεται η ευκαιρία τις επόμενες μέρες να μοιραστώ μαζί σας την προσωπική μου περιπέτεια με αυτό το είδος ποίησης.

NN

Links

http://www.lexima.gr/lxm/read-538.html.Άρθρο του Γ.Μανιάτη

http://www.lexima.gr/lxm/read-651.html Άρθρο του Ηλία Μέλιου

http://haikugr.blogspot.com/

http://www.greece-japan.com/toumanidis.htm

About these ads

6 responses »

  1. Είναι προφανές ότι έχεις δει επιπόλαια το χαϊκού που παραθέτεις του Σεφέρη και του Κριναίου. Ίσως να είσαι επαρκής γραμματολογικά, αλλά αισθητικά και φιλοσοφικά δεν είσαι. Οφείλεις να δεις βαθύτερα τα χαϊκού του Παύλου Κριναίου, ποιητή που μέχρι τα εξήντα του περίπου έμενε σε ένα δωμάτιο με την οικογένειά του, αλλά ακόμα και μετά από εγχείριση σοβαρή, στην Αθηναϊκή κλινική, έγραφε ποιήματα ακόμα χωρίς πέννα, με το μυαλό του. Ενώ ο Σεφέρης γεννήθηκε γνωστός και προνομιούχος, από τις γνωστές σνομπίστικες chapelles της αστικής δεκαετίας του 30. Και ένα χαϊκού που παραπέμπει σε προσωπική “φιλοσοφία” δεν μπορεί να είναι χαϊκού. Μόνον αυτό μπορώ να πω. Δεν μπορεί να το ανατρέψεις, και για άλλους λόγους, αλλά και γιατί ξέρω πολύ περισσότερα, όχι ποσοτικά, αλλά σε άλλο κλειδί, πάνω από του σολ.
    Μπάμπης Μιχαηλίδης Κριναίος.
    Αν δε θύμωσες, γιατί θα μπορούσα να ακούσω τη γνώμη σου. Αλλά μη το ρίξεις στην erudition ιαπωνικής πολυϊστορίας. Δεν είναι εκεί..

    • Καταλαβαίνω οτι το ζήτημα είναι προσωπικό.Προφανώς μπερδεύεις τον συγγραφέα του link που συγκρίνει τα χαικού του Σεφέρη και του Κριναίου, με το συγγραφέα αυτού του blog, που φιλοξενεί την επιθετικότητά σου.

      • Αυτό βρήκες να πεις; ένα συναίσθημα;
        Δεν μπορείς ασφαλώς, καθότι ζεις εδώ, σε πνευματική επαρχία, την πληροφοριακή κσι την αυτοδύναμα στοχαστική πλευρά του λόγου μου.
        Σκέψου ότι ο “δήθεν νεοελληνικός πολιτισμός μας” είναι ολόκληρος βουτηγμένος σε λαϊκό διαλεκτικό πνεύμα, χωρίς ορθολογικές χωροθετήσεις, που αρκείται να πάει με αυτόν και όχι με εκείνον. Που αρκείται να καταφεύγει σε ένα τσιτάτο, σε ένα κλισέ, ενώ θάπρεπε να εμβαθύνει μέσα στο νου του, όπως έκανε ο Ξένος στο Σοφιστή, ώστε να βρει μια αμπάριζα πνευματική και από κει να κτίσει όλα τα άλλα.
        Αφού παρουσιάζεις πνευματικές εργασίες, δοκίμασε την άσκηση που σου δείχνω. Δεν το κάνω από σνομπισμό, αλλά γιατί μπορώ να δώσω και γω κάτι.
        Αν διάβασες κάτω από τις γραμμές αλλά και επί των γραμμών της ιστοσελίδας μου, παρουσιάζω ένα ήθος και μια συνέπεια, πνευματική και ηθική, διαχρονικά. Αν δεν μπορείς να το κατανήσεις αυτό, τότε τίποτα δεν μπορείς.

        Μπάμπης Μιχαηλίδης Κριναίος.

        ΥΓ. Το να σκεφθείς ποια κατεύθυνση θα ακολουθήσεις μέσα σε ένα πέλαγος ιδεολογικά εθνικιστικά επηρεασμένο, αυτό είναι ζήτημα ποσοτικό. Μπορείς να πας πιο δεξιά ή πιο αριστερά, πάντα είναι ποσοτικό.
        Ομως το να σκεφθείς το ναι ή το όχι, το αν θέλεις μέσα στο δοσμένο τοπίο να τοποθετηθείς ή όχι, αυτό είναι ζήτημα ποιοτικό. Αυτό είναι που εννοώ, μιλώντας για κλειδιά, του σολ κοκ.

  2. Λοιπόν, για να τελειώνουμε .

    Αφου ισχυρίζεσαι οτι ειμαι ανεπαρκης φιλοσοφικά και αισθητικα, οτι ζω σε πνευματική επαρχία
    και επειδη εσύ ξέρεις πολύ περισσότερα, όχι ποσοτικά, αλλά σε άλλο κλειδί, πάνω από του σολ,
    όπως έκανε και ο Ξένος στο Σοφιστή, πάρε αμπάριζα και αντε… στο καλό.

    ΥΓ.Οπως λες, παρουσιάζεις ένα ήθος και μια συνέπεια, πνευματική και ηθική, διαχρονικά, θα σε παρακαλούσα λοιπόν, να δείξεις συνέπεια και να μην καταχραστείς αλλο την ανεκτικότητα μου, απεναντι στο μείγμα προσβλητικότητας και αλαζονείας που χαρακτηρίζει το λόγο σου.

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s